Tuesday, May 4, 2010

Wajib diam semasa Azan


Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kitaketahui. Cuba kita amati. Mengapa kebanyakan orang yg nazak, hampir ajaltidak dapat berkata apa-apa.. lidahnya kelu, keras dan hanya mimikmukanya yang menahan kesakitan 'sakaratul maut'.



Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: "Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jikatidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya." Ini jelas menunjukkan, kitadisarankan agar mendiamkandiri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang.
Sebagai orang beragama Islamkita wajib menghormati azan. Banyak fadhilatnya. Jika lagu kebangsaan kita diajar agarberdiri tegak dan diamkan diri. Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang berkata- kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak.Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah "Lailahaillallah.." yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah iniketika nyawanya akan dicabut Allah dgn izinNya menjanjikan syurga untuk mereka.
Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah initidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut. "Ya Allah!Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia,lancarkanlidah kami mengucap kalimah "Lailahaillallah.." semasa sakaratul maut menghampirikami.Amin.. amin.. amin Yarobbal a'lamin.."

No comments:

Post a Comment